keskiviikko 9. heinäkuuta 2008

Morgon och stirriga blickar

Morgon, vad kan man mer säga? Stämmningen är tung i plenisalen, många stirriga blickar och trötta leenden. Den Finska delegationen har tagit ett stort andetag av lycka och glädje över att ha nått sitt mål med att få Karin vald till youth advisor och känner sig nu aningen urvridna. (Ja, ok, jag kan endast skriva för min egen del, men det är verkligen skönt att vi nådde målet!) Nu går planerna vidare med de rekommendationer som vi planerar att få godkända och med att hitta andra delegationer som delar våra åsikter. Dessutom skall vi tillsammans med de andra nordiska länderna hålla en workshop under rubriken "Youth involvment" i dag, någonting som ständigt är den stora rubriken här på forumet...

När jag ser ut över salen och ser alla dessa trötta, unga människor som ändå sprudlar av energi och besultsamhet kan jag inte annat än bli glad! Det låter som en cliché eller bullshit, men att tillsammans sitta och diskutera WOSM:s utmaningar, världsproblem och framtiden med unga från hela världen är otroligt inspirerande! Här finns representanter från över 100 länder och från alla hörn av vår värld. Visst märks våra olikheter i form av kultur, sätt att tänka, utseende, religiös övertygelse och  språk och just det gör allt så intressant, att tillsammans diskutera och kompromissa sig fram till beslut och gemensamma åsikter. Alla har sina erfarenheter och bakgrunder och det är helt sjukt vad man lär sig av varandra!

Hmm, ja nog med svammel och yra åsikter från mig nu, skall koncentrera mig på rubriken "Creating a better world" som just nu diskuteras ut Afrikas perspektiv. 


Ei kommentteja: